• Sport Atelier

Water en Balans (Blog #21daysofsportatelier)


(content van Gian Philipsen www.colourfoods.nl) Het menselijk lichaam bestaat voor gemiddeld 60% uit water. Water is de belangrijkste bouwstof van het menselijk lichaam. Zonder water kunnen er geen lichaamweefels opgebouwd worden en kunnen voedingsstoffen en zuurstof niet worden vervoerd.


In het lichaam van een gezonde volwassene bestaat er voor elke voedingsstof een evenwicht tussen opname en verlies. Een tekort aan water moet gecompenseerd worden door de opname ervan en beperking van de uitscheiding. Op die manier is de waterblans in evenwicht. Bij vetverbranding komen er ook een hoop afvalstoffen vrij, het afvoeren van die stoffen gaat een stuk beter als je lichaamscellen voldoende vocht bevatten. Voldoende vocht zorgt er bovendien voor dat je geen krampen krijgt in je spieren, heel belangrijk aangezien jullie natuurlijk allemaal lekker veel sporten 😉


Gemiddeld verlies je 2,5 liter water per dag. Hiervan wordt gemiddeld 1 liter per dag aangevuld door het eten van voeding. De andere 1,5 liter moet aangevuld worden door het drinken van water om tekorten te voorkomen.


Tijdens een inspanning verlies je meer vocht door te zweten. Je kunt meten hoeveel vochtverlies dit is door je vóór en ná het trainen te wegen (drink deze training niet). Het verschil op de weegschaal is het vocht dat je voortaan moet drinken vóór en tijdens een training om optimaal rendement te creëren. Bij een vetmeting met behulp van een weegschaal wordt het vetpercentage bepaald door een pijnloos stroompje dat door je lichaam gestuurd wordt. Bij een goed gehydrateerd lichaam is de weerstand van dit stroompje lager en daarbij het vetpercentage ook. Bij uitdroging door te weinig drinken zal de weerstand hoger zijn en komt het vetpercentage hoger uit. Dit is dus een bias bij een vetmeting door middel van een weegschaal. Bij weinig drinken zal je lichaamsgewicht lager zijn, maar in de praktijk zie ik regelmatig dat het vetpercentage het vochttekort verraad, als deze ineens erg afwijkend is.


Fabel: Dorst is een goede graadmeter wanneer je moet drinken.


Als je niet gewend bent aan het drinken van de geadviseerde hoeveelheid water kun je een aantal trucjes toepassen:

-Zet een fles van anderhalve liter water klaar in de ochtend en schenk vanuit deze fles je glazen in. Als het goed is, is deze fles op het einde van de dag leeg. Let op: dit geldt op een dag waarop je niet drinkt.

-Geef het water een smaakje door bijvoorbeeld citroen, aardbeien of munt toe te voegen.

-Zet bij het avondeten een karaf water op tafel.


52 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven